Eelmine osa
1900. aasta paiku hakkas vastukaaluks
historitsismile
levima arhitektuurisuund, kus ajalooilised rangemad stiilid asendusid vabama kumerama käsitlusega, kus eeskuju võeti tihti väänlevatest ja lopsakatest taimemotiividest. Oma eesti- ja saksakeelse nime sai ta 19. sajandi lõpul ilmunud ajakirjast Jugend, ingliskeelses maailmas nimetatakse sama modernstiiliks ja prantsuskeelses Art Noveauks.
Mingil määral oli see 17.-18. sajandi
baroki
taassünd, kuid seda uuel tasemel vanu vorme ei kopeeritud. Arhitektuuris kajastub sarnasus barokiga vaid liigendatud pindade kasutamisel, väikeste ruutudega akendes ning ovaali ning ringi motiivi pruukimises. Samas hülgas juugend tihti pea täielikult barokile omase sümmeetria.
Juugend tekkis ja jäi Eesti mõisaarhitektuuris 20. sajandi algul historitsismi kõrvale. Vahel kasutati neid vorme ka koos, nii et tihti on konkreetsete hoonete korral väga raske otsustada, kas tegu on neobaroki või juugendiga. Ja ega ranget piiri ei saagi sinna vahele tõmmata.
Esinduslikumateks juugendstiilis mõisahooneteks on Eestis
Taagepera
ning
Holdre
(viimasele plaanitud kõrge torn jäi ehitamata). Juugendstiilis on ehitatud ka
Neeruti
ning
Kiiu
mõisahooned (viimane omandas juugendelemendid ümberehituste käigus). Kuigi jah, kahte viimast hoonet võib osalt lahterdada ka neobaroki alla.
Eestis juurdus olulisel määral ka juugendi rahulikum suund, nn heimatstiil, millest tuleb aga
eraldi juttu.
Järgmine osa
|